الثلاثاء، 17 مايو 2011

Rim Ar-Riyashi

Berumur 22 tahun dan mempunyai dua orang cahaya mata. merupakan anak yg ke lapan daripada sepuluh orang adik beradik. Beliau di lahirkan di sebuah perkampungan bernama Hayyu Zaitun di Bandar Gaza di Palestin dan dibesarkan di dalam keluarga yang menitikberatkan ajaran Islam. Berazam utk melakukan istisyhadiah sejak dibangku sekolah lagi dan selepas berkahwin terlibat dalam memberi makan dan minum untuk para mujahidin yang berperang melawan Israel.

Tepat jam 9.37 pagi hari Rabu 14 Januari 2004 bersamaan 21 Zulqaedah 1424 hijrah, beliau telah meletupakn dirinya di laluan utama antara Gaza dan Israel dan berjaya membunuh empat orang tentera Israel dan mencederakan sepuluh yang lain.Beliau telah memakai tali pinggang yang sarat dengan bahan letupan dan menyamar seperti seorang yang uzur dengan berjalan memakai tongkat dan melalui pintu kawalan elektrik Israel.Alat pengesan tersebut berbunyi sejurus beliau melalui pintu tersebut menandakan pada badan beliau terdapat bahan besi. Beliau mengatakn bahawa dikakinya ada platinum. Semasa tentera Israel tersebut dalam perjalanan untuk membawanya ke bilik pemeriksaan beliau telah meletupakan dirinya disitu. Beliau merupakan ibu pertama dikalangan rakyat Palestin  dan wanita pertama dalam HAMAS serta wanita Palestin yang ke tujuh yang melakukan aksi berani mati ini.

 Suaminya Ziyad Awwad berumur 25 tahun ketika itu juga tidak mengetahui tentang perkara tersebut.Ujar suaminya lagi hampirnya hari Rim melakukan istisyhadiah, beliau berjumpa dengan suaminya dan memohon ampun dan maaf sekiranya kurang dalam menuaikan hak sebagai seorang isteri atau banyak menyusahkannya. Bila ditanya kenapa beliau berkata begitu baliau sekadar menjawab " ana uridu an tusamihni faqot" (aku nak kau maafkan aku sahaja). Walaupun begitu suaminya redha dengan pemergiannya bahkan berbangga dan berbesar hati kerana Ziyad tahu akhirnya cita-cita Rim untuk mati syahid dikabulkan Allah. "Aku berbagga dengan isteriku kerana telah melakukan amal yang mulia dan mulia bagi ummat Islam seluruhnya".Menurut suaminya  lagi, semasa Rim mula dilamar, beliau telah meletakan syarat bahawa sesiapa yang ingin menjadi suaminya tidak boleh meghalangnya untuk melakukan amal jihad.

Dua orang anaknya yang comel iaitu Dhuha tiga tahun dan Muhammad setahun setengah telah menjadi yatim sejurus ibu mereka yang tersayang melakukan istisyhadiah. Hanya Allah sahaja yang mengetahui betapa kasih dan sayangnya Rim pada kedua anaknya. Ini terbukti dalam wasiatnya apabila beliau mengatakan bahawa beliau tidak takut untuk meniggalkan anak-anaknya kerana beliau mengetahui bahawa mereka akan sentiasa dibawah peliharaan Allah dan cintanya untuk bertemu Allah lebih kuat menolaknya. Beliau juga mewasiatkan kepada ikhwan supaya menjaga amanah ini iaitu anak-anaknya,mendidik mereka dengan didikan Islami,menghafaz Al-Quran dan disekolahkan di sekolah Islamiah. Beliau mengingatkan juga bahawa amanah ini akan dipersoalkan di hari kiamat kelak. Seminggu sebelum Rim melakukan istisyhadiah, beliau telah tidak memberikan susu badan kepada Muhammad supaya dia terbiasa untuk minum susu lain selepas ketiadaannya. Akhirnya beliau keluar dari rumah meniggalkan anak-anaknya dan suaminya yang tercinta tanpa setitis pun air mata yang mengalir dipipinya. Masya Allah..hasbunallah wa ni'mal wakil...

Semoga kisah Rim ini dapat menyuntik semangat kita untuk berjihad. Sebagai seorang ibu bukanlah penghalang kepada kita untuk melakukan jihad bahkan betapa banyaknya sumbangan yang boleh dilakukan oleh para ibu untuk kembali melihat Islam bersinar di bumi ini. Didiklah anak-anak dengan asas-asas Islam dan ajarilah mereka dengan Al-Quran dan sunnah. Moga kelak mereka lahir seperti pejuang dizaman kegemilangan Islam. Ameen Ya Rabb..

Sekilas ayat Quran dan hadis jihad:

(انفروا خفافا وثقالا وجاهدوا بأموالكم وأنفسكم في سبيل الله) At-Taubah: 36


Hadis Nabi SAW:

"من مات ولم يغز ولم يحدث نفسه بالغزو, مات على شعبة من نفاق"











 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق